Vilken verklighet räknas?

Julledigheten rullar på och jag är så rastlös, skulle kunna starta upp ett företag bara för att ha något att pyssla med men jag hindrar mig själv och försöker njuta av lugnet istället. Detta har lett till att jag har tittat på en hel del dokumentärer och halkade in på en autistisk flicka som vid 11 års ålder äntligen kunde kommunicera via en dator. Hon var våldsam, behövde ständig uppsikt och kunde inte prata och verkade inte uppfatta eller förstå tilltal alla gånger. Revolutionen kom när hon fick en speciellt datorprogram, och alla försök att få henne att förstå och känna igen ord och stava dom visade sig värt all besvär. Hon knappade sakta men säkert in ord som bildade det hon ville säga.
 
det faschinerande i detta var att hon kommunicerade med en helt normalbegåvad intelligens och det som jag tycker var så häftigt var att hon förklarade hur hon upplevde omgivningen.
 
Hon berättade
-att hon slog huvudet i väggen eller golvet för att den fysiska känslan i kroppen var att hon skulle spricka, och det ökade i intensitet som att man skakade en kolsyrad dryck, och det enda som hjälpte var att slå huvudet hårt för att minska trycket i kroppen
-att hon ofta inte tittade personer i ögonen och vände bort sitt ansiktet för att bilden av det hon såg, dvs den andra människans ansikte, fastnade som flera, flera statiska bilder på hennes näthinna, och fastnade där, som ett virrvarr av intryck, och därför ville hon inte titta rakt på människor
-att hon gungade sin kropp och slog med händerna över öronen får allt hon såg och hörde vart så hög volym, hennes öron var så känsliga, och all information vart som en explosion i hennes hjärna, att hon försökte skydda sig och avbryta informationsöverföringen som var så obehaglig. 
 
Min fundering är nu, vems verklighet är verklig? Jag upplever världen helt annorlunda än henne, men vad är det som gör att min gills, och man försöker passa in en människa som henne i min verkliget? Hennes sätt att uppleva är ju också sant, verkligt. 
 
Samma fundering när personer är psykiskt sjuka tex, om de ser demoner tex, då är det ju så. Eller? Är det fantasi? Är en autistisk människas uppleveleder också fantasi då? Samma sak men andliga upplevelser, om jag förnimamer en skugga eller känner kyla, då är väl det också verklighet? 
 
Jag har ett annat exempel senare där en kvinna berättar hur hon upplevde det att få en stroke, hennes berättelse är väldigt faschinerande där hon upplever en annan verklighet och frågan är vilken verklighet är sann? 
 
Energi och vibrationer | |
Upp