Det här med religion

Jag ska inte blanda in religion på det sättet att jag vill diskutera de olika typer av religon som existerar eller hur de praktiseras. Jag vill bara lyfta fram det faktum att i princip alla religioner (ok jag har studerat alla i detalj men baserat på min vetskap) så innefattar de Gudar. Gudar som finns i himlen eller uppenbarar sig och stiger ner från himlen. 
 
Himlen. Vår sky, vårt himlavalv bor de i och stiger ner från. 
 
Tänk er tillbaka många tusen år när religionerna tog form. Tänk er utmaningarna som människan då hade. Borde inte det ha varit mat för dagen, för vintern och behålla hälsan? Vad var det som fick oss att börja bli besatta av astrologi, gudar från himlen, så pass att det bygdes monument, det offrades, dansades, man byggde tempel, ja you name it, till gudar som bor i himlen.
 
men varför himlen??? Varför har alla de stora religoner Gud/gudar i himlen? 
 
Varför inte på marken? Borde det inte vara mer relevant att det fanns något på sin egna våglängd, på marken, som man trodde på? Och varför vart vi så dedikerade något som vi inte kan bevisa? En Gud. I himlen. 
 
Jag personligen är övertygad att det finns en anledning till att religionerna fokuserar på himlen. För att det kom gudar från himlen, på riktigt.
 
men då menar jag inte religionens gudar, utan någon eller några som kunde utföra mirakel och hjälpa, och som hade superkrafter, sett från dåtidens människors syn. Vad kan det vara? 
 
Utomjordingar, aliens, ETs.
 
tänk er att vara en person som levde för 3000 år sedan. Med dåtidens preferenser. Hur man bodde, åt, såg, fixade med om dagarna. Tänk er att det kommer ett utomjordiskt rymdskepp, med varelser på som liknar eller inte liknar människan. Tänk om dom hjälpte oss, att avancera med mat, verktyg etc. Hur skulle en människa reagera? Det fanns ju inte på kartan att säga - jo men dom kom i en maskin. Det fanns inga maskiner! Man hade ingen aning om hur något ens kunde flyga! 
 
Jag ville bara kasta ut min tro på detta, för det komma hänga ihop med mycket annat jag skriver om.
 
 
 
Aliens, Historia, Min tro, Religion | |
Upp