Enoks bok

Enoks (eller Henok) bok är en samling texter och berättelser som skrevs ca 100 år före Kristus och beskriver för tiden väldigt fantasifulla händelser och för kristendomen mycket kontroversiella händelse, så kontroversiella att denna skriftsamling inte är en del av Bibeln. 
 
Jag vill prata lite om denna bok just för den innehållsrikedom berättelserna innehåller, speciellt Enoks visioner och drömmar. Återigen, hur mycket fantasi och hur väl kan den fantasin beskrivas i ord av en person för 2000 år sedan? Är det fantasier eller är byggda på lite sanning också? 
 
I stora drag så beskriver man att människorna på jorden övervakas av "änglar", så att ingenting går snett och människorna för en chans att leva i frid och fröjd och utvecklas ( boken berättar hur änglarna lär människan. astrologi, matematik etc) . Men änglarna kan inte kan stå emot skönheten av de jordliga kvinnorna och bestämmer sig för att lämna sin spirituella position och gå ner på jorden för att flirta och få ha sex med kvinnorna. Resultatet blir barn som pga av änglarnas storlek blir som jättar, de kallas Nephilim, och är inte dom fridfullaste så det blir problem med ordningsreglerna.
 
Historien fortsätter och det blir alla möjliga konsekvenser och "gudarna" beblandar sig för att skapa ordning och reda. Här är det ganska intressant för att även grekiska och asiatiska texter beskriver likande scenarios när olika typer av "övervakare" beblandar sig för mycket med de jordliga kvinnorna och skapar avkommor. Jag är övertygad att aliens har hjälpt människan i olika faser, och att de beskrivs som Gud, änglar och andra väsen, och vem vet de kanske ändå var/är så pass lika oss att det gick att få en jordisk kvinna på fall, och att de gick att göra henne gravid. Dvs jag tror att många sägner och religösa texter faktiskt har sanning i sig, men det var inte gudar och änglar utan aliens, som var så mycket mer utvecklade än oss så vi såg upp till dom som gudar. 
 
 
Här kan ni se ett klipp ur hela berättelsen (ca 10 min) 
 
 
 
Så den enda utvägen för gudarna att skapa ordning och reda och få bort hybridbarnen Nephilim (jättarna etc) är att skapa en gigantisk flodvåg för att helt sonika ta död på allt. Men inte riktigt allt för det är här Noah och hans ark kommer in i bilden. Först samlar de två av allt som de vill behålla, på en ark som kommer klara flodvågen. 
 
Denna del står faktiskt i Bibeln, i Gamla Testamentet, Första Moseboken, här kommer ett utdrag, och resterande av kapitalet beskriver noahs ark etc:
 
  Första Mosebok (Genesis), 6 Kapitlet

                  Människornas ondska växer.  Floden
                       förkunnas.  Arken bygges.

  1.  Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar
      föddes åt dem
  2.  sågo Guds söner (änglarna) att människornas döttrar voro fagra, och de
      togo till hustrur dem som de funno mest behag i.
  3.  Då sade HERREN: »Min ande skall icke bliva kvar i människorna
      för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid
      bestämd till ett hundra tjugu år.»
  4.  Vid den tiden, likasom ock efteråt, levde jättarna på jorden,
      sedan Guds söner begynte gå in till människornas döttrar och
      dessa födde barn åt dem; detta var forntidens väldiga män, som
      voro så namnkunniga.
Det jag egentligen ville komma till är i första delen av Enoks bok i kapitel 14, där Enok beskriver sin dröm, som är fantastiskt uppfinningsrik för en man på den tiden. Här kommer ett utdrag. Jag har strukit under det som är väldigt intressant om man tror på att det kanske var ett möte med aliens och inte änglar. 
 

Och synen visades för mig på detta sätt: ett moln inbjöd mig och en dimma kallade på mig och jag kom in i änglarnas vagn, och vindarna fick mig att flyga och lyfte mig uppåt, och bar mig till himlarna och stjärnorna rusade förbi och jag for iväg. 

Och jag kom fram till en värld som verkade vara byggd av kristaller och omgiven av ljus som av eldslågor: och det började verkligen skrämma mig. Och jag kom igenom ljuset och vidare mot en stor värld som gnistrade som av kristall: och världen var som ett mosaikgolv gjort av kristaller, och dess grund var av kristall. Taket var fyllt av ljus från stjärnhimlen, och mellan stjärnorna syntes de flygande keruberna, och deras kupoler var som klart vatten och eld eller ljus kom fram under dem

En flammande ljus omgav väggarna, och dess portar upplystes av ljus. Och jag kom in i världen, och det var både varmt som eld och kallt som is: det var inte trevligt där: jag blev mycket rädd, och darrade kraftigt. Och som jag darrade och skakade, föll jag ner och gömde mitt ansikte. Och när jag tittade upp jag fick se en syn, där var en andra värld, större än den förra, och hela porten stod öppen framför mig, och det lyste om hela världen. Det överträffade i glans och prakt och omfattning allt jag varit med om, så jag kan inte beskriva dess prakt. 

Och grunden var av ljus, och ovan det var det ljuspunkter som av stjärnor, och dess innertak var av ljus. Och jag tittade och såg därinne en ståtlig tron: dess framträdande var såsom kristall, och hjulen ovanför liknade den lysande solen, och där fick jag se keruberna. Och under dem kom strömmar av flammande ljus som var så ljust att jag inte kunde titta på det. Och en man satt i en av keruberna, och hans kläder sken som solen och de var vitare än snö. Flammande ljus var runt om honom. Och tills då hade jag varit hjälplös på mitt ansikte, skälvande och rädd: och mannen kallade på mig, och sa till mig: "Kom hit Enok." Och en av änglarna kom till mig och tog tag i mig, och han fick mig att stiga upp: och jag böjde mitt ansikte nedåt. 

 ( källa: http://www.svenskagnostiskabiblioteket.se/Enoksbok.htm)

 
  • Änglarnas vagn= ufo?
  • Kristaller och omgiven av ljus som av eldslågor= inuti ett ufo, men lampor, paneler, knappar etc. Allt söm lös på den tiden kunde ju inte vara något annat än eld
  • Mosaikgolv av kristaller = lampor eller någon glänsande metall
  • Taket var fyllt av ljus från stjärnhimlen = lampor
  • Flygande keruber med kupoler som av klart vatten, eld eller ljus kom fram under dem= små farkoster med varelser i som drevs av motorer som liknar dagens rymdraketer kanske? 
 
Etc etc
 
Så vad tror du? Är det en fantasi exakt så som han beskriver eller försöker han med sina ord, beskriva hur det var att kliva in i ett ufo, ett ufo som är högteknologiskt och alla lampor, ljust etc beskriver han med ord och referenser han vet om, stjärnor, eld och kristaller. Och keruberna, var det mindre farkoster som när de åkte frammåt hade eld i sina motorer? 
 
 
Aliens, Böcker, Historia, Min tro, Religion | |
Upp