Värdet av att zooma ut

kärt barn har många namn, mindfulness, dagdrömma, zooma ut, lappglo... Jag kom över en artikel idag som en hjärnforskare skrev som pratar om vad hjärnan behöver. Vi får så otroligt många intryck hela dagarna, och de få stunder som vi får tillfälle att tänka på absolut ingenting fyller vi med att kolla av instagram, Facebook etc. vi matar hjärnan med intryck konstant, till sista stunden precis innan vi ska sova. Bara en sista titt på Facebook... 
 
Hjärnan läker och återhämtar sig, och sorterar information de stunder då vi låter den vila. fundera lite över hur många gånger under en dag du zoomar ut, dvs fastnar tittandes på egentligen ingenting och tankarna flödar i en diffus ström, men du engagerar dig egentligen inte aktivt i någon tanke. du kanske sitter på en buss eller ett tåg, hemma i soffan eller står och väntar i en kö.
 
detta stadie är faktiskt en form av lätt självhypnos, dvs du är fullt medveten men på en annan nivå. Det är ett liknande tillstånd som jag använder när jag mediterar eller försöker få information från en ande. Jag måste zooma ut, för att låta tankarna segla förbi utan att jag involverar mig i dom, och låta informationen flöda till mig utan att styras av mina egna dömande tankar. 
 
Så ta dessa stunder, idag satt jag på sats och väntade på att få komma in på en gruppträning. Trots musik i lokalen och folk runtomkring mig så hamnade jag i en härlig "jag-står-bara-och-stirrar" situation utan att ha tankarna på något speciellt. Värdesätt dom små stunderna, de är nyttigare för oss än vad man kan tro!
 
ordet lappglo fick jag från artikeln, det var en persons pappa som är same som sa att han bara skulle ägna resten av eftermiddagen av att lappglo :) haha
 
så är du intresserad av att kanske lära dig att ta kontakt med andar så är rekommenderar jag varmt att öva på att lappglo, för det är en viktigt pusselbit i meditationen och för att öppna upp hjärnan för information och kommunikation :)
 
 
Mindfulness, meditation | |
Upp