På resande fot

Jag är fortfarande i Brasilen. Jag äter hotellfrukost, tar bussen till jobbet, har möten och intervjuer, äter lunch med de nya kollegerna, har fler möten. Klockan blir 18, tar bussen tillbaka till hotellet. Är trött, beställer room service, äter i baren eller skippar middag. Byter om till mjukiskläder och somnar tidigt, gärna innan kl 10. Sen börjar allt om igen.
 
Det kan vara en ganska tröttsam process, ensam och speciellt när det är så pass långa dagar och att jag inte kan gå ut själv på kvällen för att rensa huvudet och tänka på annat.
 
Jag är i Sao Paulo och det är en av de farligaste städerna i Brasilien. Det ser fantastiskt ut, fins stad, som Miami ungefär. Men min driver sa idag (jag var iväg till en annan stad) att det ofta händer att de stannar bilar och rånar dom, och helt sonika skjuter folk så att de dör. Samma sak händer i stan. Så jag går ingenstans, jag utmanar inte ödet. Han kallade dom "bandidos". Vår konversation var 70% portugisiska (som jag tolkade genom min knappa spanska och franska) och 30% knacklig engelska.
 
Och det är just sådana stunder som gör dessa resor värda allt det tråkiga och enformiga.
 
Jag kommer komma ihåg min driver José, för alltid tror jag. Jag kommer komma ihåg bussen till jobbet, jag kommer komma ihåg solnedgången över de grönskande kullarna jag såg idag, jag kommer komma ihåg människorna jag träffar. Nya intryck som kommer stanna med mig länge.
 
Det är så uppfriskande att få se annat, bryta av vardagen, hamna någonstans som inte är hemma och vara bland främlingar. Alla mår bra av nya upplevelser.
 
På den här resan har jag också lärt mig att vintern i Brasilien är torr och solig, och i år ovanligt varm. 27 härliga grader och toppen väder. Men trots detta vinterväder så finns det träd som tappar sina löv precis som de gör i Sverige. Det är så vackert och jag har suttit under dessa träd ibland på dagen när jag har tagit en paus.
 
De påmminer mig om att nu är det snart sensommar i Sverige, och den är så lugn och vacker. Och hösten med sinna granna färger är som en symfoni av ljuvliga toner.
 
Jag ser fram emot hösten som vacker, hoppas du gör det med :) 
 


 
Mindfulness | |
Upp